DUKE ON THE WEB !

Hommages


B

Alice BABS : SERENADING DUKE ELLINGTON
(CD PROPHONE / PCD 021) Suède

1974-1975
Nils Lindberg's Orchestra + Ulf Wesslén (orgue)


Lady in blue / Me and you / Don't get around much anymore / Freedom I / There's something about me / Somebody cares / Warm valley / I don't mind / Jump for joy / I like the sunrise / Freedom I & III / Somebody cares / Thank you for everything / Something about believing / Solitude.

Eugenie BAIRD : SINGS, DUKE'S BOYS PLAY
(CD FRESH SOUND RECORDS / FSR 1610)

New York - novembre 1958


I'm beginning to see the light / In a sentimental mood / Something to live for / Mood indigo / Everything but you / I let a song go out of my heart / Lush life / Solitude / Pass me (Love has passed me by again) / Well well.

Une formation de taille moyenne comprenant certains membres de l'orchestre du Duke et dirigée par Mercer Ellington qui assure également les arrangements (malheureusement inégaux). Loin des versions de Sarah Vaughan, Nina Simone ou encore Adelaïde Hall, ce disque se laisse quand même écouter mais n'est pas une priorité. La chanteuse est évidemment professionnelle, mais la voix manque de profondeur et les vibratos sont un peu trop systématiques. Petit bonus pour Solitude qui bénéficie d'un peu plus d'âme. Le dernier morceau, Well well, n'est pas du répertoire d'Ellington.

Chris BARBER'S JAZZ BAND : ECHOES OF ELLINGTON
(triple 30 cm BLACK LION / INT 187.000)

Live at St. Ivo Centre, St. Ives, Grande-Bretagne - 3 juin 1976


Disque 1 : Stevedore stomp / Jeep's blues / I'm slapping seventh avenue (with the sole of my shoe) / Mood indigo / Shout 'em Aunt Tillie.

Disque 2 : I a mellotone / Prelude to a kiss / Second line / Perdido / Warm valley / Caravan / Sophisticated lady.

Disque 3 : Squatty roo / Blues for Duke / Take the A train / It don't mean a thing if it ain't got that swing / Just squeeze me / The mooche / The jeep is jumpin'.

Daniel BARENBOIM : TRIBUTE TO ELLINGTON
(CD TELDEC / 25 252 2)

1998-1999

Daniel Barenboim (p) entouré par un orchestre étoffé avec Diane Reeves (chant ) et Don Byron (clarinette)
Arrangements : Cliff Colnot



Do nothing till you hear from me / Satin doll / Sophisticated lady / Caravan / Don't get around much anymore / Azure / Squatty roo / Prelude to a kiss / Mood indigo - Purple gazelle / Star-crossed lovers / Zweet zurzday (from Suite thurday) / Take the A train / In a sentimental mood / Fast & furious.

L'esprit d'Ellington est présent, les orchestrations sont somptueuses. Daniel Barenboim intervient judicieusement dans les morceaux avec un jeu à la fois délicat et vigoureux. On connaissait ses talents de pianiste classique, il nous surprend dans ses interprétations d'Ellington. Diane Reeves s'avère une Sophisticated lady plus que parfaite dans le morceau du même nom. Avec Star-crossed lovers et Zweet zurzday nous retrouvons la musique majestueuse de Duke, compositeur d'oeuvres ambitieuses. L'album se termine sur Fast & furious en piano solo.

Alan BARNES : HARLEM AIRSHAFT
(CD WOODVILLE / WVCD 122)

2008


Take the A train / Snibor / Second line / Black butterfly / Fantazm / Harlem Airshaft / Sunswept Sunday / Battle royal / Tonight I shall sleep (with a smile on my face) / Fife / Brown Penny / La plus belle africaine.

Charlie BARNET : PLAYS DUKE ELLINGTON
(30 cm LIMITED EDITION RECORDS / LP 101)


C jam blues / Take the A train / The sergeant was shy / I didn't know about you / Mainstem / Sentimental lady / Cottontail / The duke's idea / Prelude to a kiss / Rockin' in rhythm / I let a song go out of my heart / In a mellow tone / Caravan / Ring dem bells / Rhapsody in Harlem.

Louie BELLSON : BLACK, BROWN & BEIGE
(CD LIMELIGHT / 522 429 2)

1992


The hawk talks / Skin deep / BLACK, BROWN & BEIGE - BLACK : Work song - Come Sunday - Light / BROWN : West indian dance - Emancipation proclamation - The blues / BEIGE / ELLINGTON-STRAYHORN SUITE : European skallyhoppin' - Portrait of Billy Strayhorn - Sketches.

BARRELHOUSE JAZZBAND : PLAYS DUKE ELLINGTON
(CD BELLAPHON / CDLR 40026) Allemagne

1988


A date with the Duke / Medley number one : Rockin' in rhythm - Black and tan fantasy - East St. Louis toodle-Oo - Mood indigo - Creole love call - Things ain't what they used to be - Rockin' in rhythm / I let a song go out of my heart / Medley number two : Take the A train - In my solitude - Caravan - The mooche - Cotton tail / I let a song go out of my heart.

Count BASIE ORCHESTRA : COUNT PLAYS DUKE
(CD MAMA / MMF 1024)

1998


Take the A train / It don't mean a thing (if it ain't got that swing) / I got it bad and that ain't good / I let a song go out of my heart / Just squeeze me (but don't tease me) / Do nothin' till you hear from me / The star-crossed lovers / Love you madly / In a sentimental mood / Cottontail / Paris blues / Mood indigo / I'm just a lucky so and so.

L'orchestre du Count ... sans Basie. Je n'aime pas trop ces orchestres qui continuent à tourner sous le nom de leur leader après la disparition de celui-ci car il y a toujours une partie de son âme qui s'est évaporée. On retrouve ici cette rythmique souple qui semble montée sur ressort et l'esprit Basie est cultivé dans les arrangements, mais l'ensemble est un peu trop sage et mou. Même si les arrangements sont exécutés à la perfection, cela manque de pêche. C'est malgré tout un disque honorable avec de bonnes interventions, dont celles à la flûte de Frank Wess (ancien membre du vrai Count Basie Orchestra, qui est ici en guest-star).

Tony BENNETT : SINGS ELLINGTON HOT & COOL
(CD RPM RECORDS / CK 63668)

1999


Do nothin' till you hear from me / Mood indigo / She's got it bad (and that ain't good) / Caravan / Chelsea bridge / Azure / I'm just a lucky so and so / In a sentimental mood / Don't get around much anymore / Sophisticated lady / In a mellow tone / Day dream / Prelude to a kiss / I don't mean a thing (if it ain't got that swing).

Ce n’est ni le disque d’un crooner, ni celui d’un blues-shooter, mais un mélange habile des deux où la voix légèrement éraillée de Tony Bennett sait se faire intime, mais également accrocheuse de manière minimaliste, juste ce qu’il faut pour injecter de la pêche. On écoute Sophisticated lady et Prelude to a kiss du bout des oreilles… de peur de troubler tant de beauté. In a mellow tone, sur son tempo médium habituel est presque sussuré, se déguste. A signaler les interventions inspirées de Wynton Marsalis (trompette), Al Grey (trombone), Joel Smirnoff (violon) et Gray Sergent (guitare). Beaucoup de sensibilité dans cet album.

Bill BERRY and his ELLINGTON ALL-STARS : FOR DUKE
(CD M & K REALTIME RECORDS / RT 101)

1978
Bill Berry (tp), Britt Woodman (tb), Marshall Royal (as), Scott Hamilton (ts), Nat Pierce (p), Ray Brown (b), Frankie Capp (dm)


Take the A train / Mood indigo / Things ain't what they used to be / Perdido / Satin doll / I got it bad (and that ain't good) / I let a song go out of my heart / Cottontail.

Gustavo BEYTELMANN : TANGO A LA DUKE
(CD BIRAM / 97 000 11) France

1997
Gustavo Beytemann (p), Juan José Mosalini (bandonéon), Roberto Tormo (b)


Me pongo sentimental (In a sentimental mood) / Soledad (Solitude) / Caravana (Caravane) / Muneca satinada (Satin doll) / Take the A train / Dama sofisticado (Sophisticated lady) / Preludio de un beso (Prelude to a kiss) / I got it bad (and that ain't good) / Humor indigo (Mood indigo) / Day dream.

Claude BOLLING : PLAYS DUKE ELLINGTON
(CD FONTANA / 546 197 2) France

Paris - 19 et 24 novembre 1959
Claude Bolling (p), Jacques Hess (b), Arnie Wise (dm)


Don't get around much anymore / Satin doll / Black beauty / The telecasters / Sophisticated lady / Dancers in love / Thing's ain't what they used to be / Day dream / Just squeeze me / Lady of the lavender mist / I'm beginning to see the light / Prelude to a kiss / It don't mean a thing.

Enregistré en trio avec Jacques Hess (contrebasse) et Arnie Wise (batterie). Le rendu pianistique reste très fidèle à Duke. Il y a de l'esprit ellingtonien dans le jeu, mais avec une touche personnelle. Entre la grace de Lady of the lavender mist et le balancement d'It don't mean a thing, un disque à la fois frais et énergique.

BOLLING BAND : PLAYS ELLINGTON MUSIC volume 1
(CD CBS / MK 42 474) Europe

1987


Stomp, look and listen / Blue Serge / Ko-ko / Echoes of Harlem / Sepia panorama / Cotton tail / Sophisticated lady / It don't mean a thing if it ain't got that swing / Magenta haze / In a mellow tone / Rockin' in rhythm.

BOLLING BAND : PLAYS ELLINGTON MUSIC volume 2
(CD CBS / MK 42 476) Europe

1987


Take the A train / Lady of the lavender mist / Midriff / Chelsea bridge / Perdido / Upper Manhattan Medical Group / Mood indigo / I let a song go out of my heart - Don't get around much anymore / Diminuendo and crescendo in blue.

Musique exécutée avec bonheur. Ici le but ne semble être autre que jouer Ellington pour le plaisir. Sonorité excellente, souplesse et swing pour interpréter une musique très proche des versions originales. Perdido d'après l'arrangement moderne des années 50 est un régal. Egalement une très belle version de Mood indigo. Il faut être téméraire pour reprendre Diminuendo and crescendo in blue après l'ouragan de Newport 56. Claude Bolling ose : on croirait entendre l'orchestre du Duke par moments ! Une attention particulière pour la chanteuse Vaneese Thomas.

Claude BOLLING BIG BAND : BLACK, BROWN AND BEIGE
(CD ADES / 14 168 2) France

Théâtre du Centre Culturel de Paris-le Perreux - 3 et 4 janvier 1989


Black : Work song - Come sunday - Light (parties 1 à 3) / Brown : West indian dance - Emancipation - The blues / Beige : War - Sugar hill penthouse - Rock waltz - Symphonette - Final.

Claude BOLLING : A DRUM IS A WOMAN
(CD MILAN JAZZ / 40906 2) Europe

Théâtre National de Chaillot - Paris - 4 et 5 avril 1996


A drum is a woman / Rhythm pum te dum / What else can you do with a drum / New Orleans / Hey, Buddy Bolden / Carribee Joe / Congo square / A drum is a woman, part 2 / You better know it / Madam Zajj / Ballet of the flyin' saucers / Zajj's dream / Rhumbop / Carribee Joe Part 2 / Final.

Claude BOLLING : DUKE ELLINGTON
BLACK BROWN AND BEIGE - A DRUM IS A WOMAN

(double CD MILAN / 67938 2) Europe

Ce double CD regroupe les deux albums précédents.

Claude BOLLING BIG BAND: A TONE PARALLEL TO HARLEM
(CD MILAN JAZZ / 69 988 2) Europe

1976 à 1999


Harlem (a tone parallel to) / Ring dem bells / Things ain't what they used to be / Creole love call / Drop me off in Harlem / It don't mean a thing / Just squeeze me / Caravan / Harlem air shaft / Moon mist / Jungle traps / Duke on my mind / Lot o'fingers / Diminuendo in blue - Blow by blow / Crescendo.

Tout l'amour de Bolling pour Ellington déborde de cet album, d'abord avec Harlem, œuvre magistrale interprétée ici avec une fidélité qui force le respect, ensuite avec l'ensemble des autres reprises, proches des versions originales, mais exécutées par un orchestre excellent et des solistes talentueux. Ecoutez Stéphane Grappelli dans Moon mist. Jungle traps et Duke on my mind sont des compositions de Claude Bolling.

Thomas BRAMERIE : voir André VILLEGER

Teresa BREWER with Shelly MANN : A SOPHISTICATED LADY
(CD COLUMBIA / CK 37 363)

1981


It don't mean a thing if it ain't got that swing / Don't get around much anymore / Sophisticated lady / Solitude / Duke's place / Come Sunday / I'm beginning to see the light / I got it bad and that ain't good / I let a song go out of my heart.

Dave BRUBECK QUARTET : NEWPORT 1958
BRUBECK PLAYS ELLINGTON

(CD GAMBIT RECORDS / 69322)

Festival de Newport - juillet 1958


Things ain't what they used to be / Jump for joy / Perdido / Dance n° 3 from "Liberian Suite" / The Duke / Flamingo / C jam blues - Take the A train.

Kenny BURRELL : ELLINGTON IS FOREVER volume 1
(CD FANTASY / FCD 79005 2)

Berkeley - 4 et 5 février 1975


Jump for joy / Caravan / Chelsea bridge / Mood indigo / Don't get around much anymore / C jam blues / It don't mean a thing ( if it ain't got that swing) / I didn't know about you / My little brown bbok / Blues medley : Carnegie blues - Rocks in my bed - Jeep's blues - Creole love call / Do nothin' till you hear from me / Take the A train.

Kenny Burrell s’est entouré d’une équipe de premier plan (Thad Jones, Snooky Young, John Fadis, Joe Henderson, Jimmy Smith) leur laissant une large part d’expression et n’intervenant lui-même qu’avec parcimonie. Son jeu est fluide et aéré dans les tempos lents, funky dans ceux plus soutenus (on songe à Grant Green). Il y a de superbes climats, parfois étranges (Caravan, Chelsea bridge). Une contrebasse vrombissante nous entraîne dans une version de C jam blues de plus de 15 minutes où l’on pourrait se croire à une jam du festival de Montreux. Le blues, que Kenny Burrell manie avec sensibilité, a également droit de cité, notamment dans le medley du même nom.

Kenny BURRELL : ELLINGTON IS FOREVER volume 2
(CD FANTASY / FCD 79008 2)

Berkeley - novembre et décembre 1975


Azure / Take the A train / In a sentimental mood / I'm beginning to see the light / Satin doll / I'm just a lucky so and so / In a mellow tone / Solitude / Jeep is jumpin' / I let a song go out of my heart / Prelude to a kiss / Satin doll (segue) / Come sunday / Just squeeze me / I ain't got nothin' but the blues / Orson.

Bon goût et subtilité sont les maîtres mots de ce second volume en compagnie du jeu aéré et plein de retenue de Kenny Burrell. Mais celui-ci sait se faire très discret tout au long du disque pour laisser un espace temps conséquent à la disposition de ses partenaires non moins prestigieux que Snooky Young ou Nat Adderley (trompette), Jimmy Smith (orgue) , Jimmy Jones (piano), Philly Joe Jones (batterie) ou encore l’ellingtonien Quentin Jackson (trombone), pour n’en citer que quelques uns. Le long développement de Just squeeze me en compagnie de Jimmy Smith n’est pas sans rappeler un autre duo de celui-ci, avec Wes Montgomery. Un hommage tout en finesse.